Rupert Walser
Fraunhoferstr. 19 • 80469 M
Tel. +49 89 201 15 15
www.rupertwalser.com
Tue–Sun by appointment
Fraunhoferstr. 19
80469 München
80469 München
Current exhibitions

myfair two + one woman show: Anja Niedring out of time
02.03.2021 - 22.05.2021
Anja Niedring
"green vase + peonies" 2019
Öl auf Holz
26,1 x 20,6 cm
"green vase + peonies" 2019
Öl auf Holz
26,1 x 20,6 cm
Upcoming exhibitions
Past exhibitions

Christiane Möbus
Foxes and Feathers – Kingsize
12.09.2020 - 06.02.2021
Die Möbus arbeitet als höchst eigensinnige "Enkelin" von Duchamp bevorzugt mit "fertig gemachtem". Das ist erstmal Natur: z.B. Eisberge, Schnee, Federn, ein Schmetterling. Dann Kleidungsstücke, die oft auch eine Geschichte mitbringen. "Fertige" Steine wie Kanonenkugeln oder Florentiner Pflastersteine. Schiffe, die mitunter sehr groß sein können, ebenso wie LKWs. Sportgeräte: Barren, Sprungpferde und – seit sehr langem auch: Tiere, Tierpräparate.
Das erste Tier war sie selbst, als sie sich 1971 ein Federkleid bastelte und darin wildgraziös über die Wiese flog. Es folgen Fische, Raben, Schwäne... Im Münchner Kunstforum 1991 höchst verstörend eine veritable Gemse. In Hannover lastete eine riesige hölzerne Arche auf dem Rücken einer ganzen Menagerie. In Nürnberg schwebte eine traumhafte Giraffe in der großen Halle, Titel: "Küsse für den König". Letztes Jahr krähten drei Hähne hallend durch die Berliner Nikolaikirche, Titel: "Männersache".
In ihrer neuesten Arbeit sind es zwei Füchse und viele Gänse, von denen aber nur die Federn da sind.
Christiane Möbus
Foxes and Feathers – Kingsize, 2020
2 präparierte Füchse, Gänsefedern, Holzbett
ca. 50 x 250 x 250 cm
Foto: C.M.
Das erste Tier war sie selbst, als sie sich 1971 ein Federkleid bastelte und darin wildgraziös über die Wiese flog. Es folgen Fische, Raben, Schwäne... Im Münchner Kunstforum 1991 höchst verstörend eine veritable Gemse. In Hannover lastete eine riesige hölzerne Arche auf dem Rücken einer ganzen Menagerie. In Nürnberg schwebte eine traumhafte Giraffe in der großen Halle, Titel: "Küsse für den König". Letztes Jahr krähten drei Hähne hallend durch die Berliner Nikolaikirche, Titel: "Männersache".
In ihrer neuesten Arbeit sind es zwei Füchse und viele Gänse, von denen aber nur die Federn da sind.
Christiane Möbus
Foxes and Feathers – Kingsize, 2020
2 präparierte Füchse, Gänsefedern, Holzbett
ca. 50 x 250 x 250 cm
Foto: C.M.

Claudia Shneider
howzit – help yourself
23.06.2020 - 09.08.2020
claudia shneider was born in 1961 in south africa and grew up as a privileged white in apartheid johannesburg. she studied jewellery art in stellenbosch, then in munich under hermann jünger, but chose aquarelle as her medium of choice before moving on to painting and sculpture. her first exhibition with the gallery rupert walser in 2000 was entitled "on paper”. shneider is a co-curator of the joburgfringe, which she initiated in 2009; created as a satellite event to the annual joburg art fair – south africa’s prime art fair –, the joburg fringe is now recognized as an important showcase of contemporary art in south africa.
shneider’s aquarelles and paintings are often haunted by the burning issues of the day - in africa and europe (she being at home in both), race and gender relations, exploitation, migration, water, animal conservation; they also tackle womanhood, artist’s choices… while her work is mostly figurative, it is by no means “realistic”. rather it is keenly “nail on the head” with brazen, wicked yet feather-light humour, and executed with an enchantingly easy, yet virtuoso stroke. hence the sense of delight in pure painting itself.
but for all the explosive nature of her work, there are also light, life-loving themes, almost banally simple, poetic ones such as grandma, anthill fountains or simply flowers in small format.
conversely her sculptures can sometimes be monumental. such is the piece entitled “living and dying in africa” that has already been realised in three different locations in europe and africa. like many of her sculptures, this elephant-size work is made with stuffed global shoppers, that is cheap, “poor” materials that carry an inherent meaning in the tradition of the objet trouvé. similarly the wonderful “concrete water” was made with used plastic water bottles recycled as moulds and her “box” sculptures consisted of discarded consumer packaging.
for this exhibition shneider has made a larger-than-life hand that hangs menacingly over the goings on. large hands were already a feature of her major exhibition in the neue galerie dachau 2009, but those were not rapacious hands. instead: two hands lightly cupped one upon the other as if carrying something with great care, protectingly with the title “soul boat.” here the hand from above is not a helping hand, but one that grabs, and though its size is imposing the fragile nature of its structure shows this grabbing hand – greed, corruption, violence… – as doomed.
the title of this exhibition, "howzit - help yourself”, illustrates claudia shneider’s love of words – english and africaans, german, bavarian... – with which she plays freely. for her language is a huge material trove of sounds and meanings. thus words and titles play a key role in her work.
in english "help yourself" generally means “serve yourself! take!”. when translated literally into german " help yourself " implies “... otherwise no-one will help you”, or even holds the promise of salvation: "... then god will help you".
“howzit” – a contraction of “how is it?” – is pure joburg speak and is often used to say "ciao, servus, hey...", in the same way as "how are you?" can be used as greeting.
here “howzit” is taken literally and claudia shneider shows us a bit how it is.
Claudia Shneider
five-fingered cloud of greed
cape town 2020
ink, aquarelle on paper
29,7 x 36,7cm
shneider’s aquarelles and paintings are often haunted by the burning issues of the day - in africa and europe (she being at home in both), race and gender relations, exploitation, migration, water, animal conservation; they also tackle womanhood, artist’s choices… while her work is mostly figurative, it is by no means “realistic”. rather it is keenly “nail on the head” with brazen, wicked yet feather-light humour, and executed with an enchantingly easy, yet virtuoso stroke. hence the sense of delight in pure painting itself.
but for all the explosive nature of her work, there are also light, life-loving themes, almost banally simple, poetic ones such as grandma, anthill fountains or simply flowers in small format.
conversely her sculptures can sometimes be monumental. such is the piece entitled “living and dying in africa” that has already been realised in three different locations in europe and africa. like many of her sculptures, this elephant-size work is made with stuffed global shoppers, that is cheap, “poor” materials that carry an inherent meaning in the tradition of the objet trouvé. similarly the wonderful “concrete water” was made with used plastic water bottles recycled as moulds and her “box” sculptures consisted of discarded consumer packaging.
for this exhibition shneider has made a larger-than-life hand that hangs menacingly over the goings on. large hands were already a feature of her major exhibition in the neue galerie dachau 2009, but those were not rapacious hands. instead: two hands lightly cupped one upon the other as if carrying something with great care, protectingly with the title “soul boat.” here the hand from above is not a helping hand, but one that grabs, and though its size is imposing the fragile nature of its structure shows this grabbing hand – greed, corruption, violence… – as doomed.
the title of this exhibition, "howzit - help yourself”, illustrates claudia shneider’s love of words – english and africaans, german, bavarian... – with which she plays freely. for her language is a huge material trove of sounds and meanings. thus words and titles play a key role in her work.
in english "help yourself" generally means “serve yourself! take!”. when translated literally into german " help yourself " implies “... otherwise no-one will help you”, or even holds the promise of salvation: "... then god will help you".
“howzit” – a contraction of “how is it?” – is pure joburg speak and is often used to say "ciao, servus, hey...", in the same way as "how are you?" can be used as greeting.
here “howzit” is taken literally and claudia shneider shows us a bit how it is.
Claudia Shneider
five-fingered cloud of greed
cape town 2020
ink, aquarelle on paper
29,7 x 36,7cm

MyFair one
international individual online artfair
27.04.2020 - 23.05.2020
we are delighted to present a series of carefully selected works in this online art fair on our website.
artitsts:
stephan baumkötter
thomas bechinger
antonio calderara
marcia hafif
thomas kaminsky
alfons lachauer
christiane möbus
norbert prangenberg
james reineking
rolf rose
claudia shneider
phil sims
jerry zeniuk
die arbeiten sind vom 27. april bis zum 23. mai auch real in der galerie zu sehen.
artitsts:
stephan baumkötter
thomas bechinger
antonio calderara
marcia hafif
thomas kaminsky
alfons lachauer
christiane möbus
norbert prangenberg
james reineking
rolf rose
claudia shneider
phil sims
jerry zeniuk
die arbeiten sind vom 27. april bis zum 23. mai auch real in der galerie zu sehen.

Howard Smith
Small works on paper and canvas
13.09.2019 - 20.12.2019
Howard Smith
Beginnings #6, 2001–2019
Öl/Leinwand, Karton, Holz
Installationsansicht:
Kunstmuseum Villa Zanders,
Bergisch Gladbach 2019
Beginnings #6, 2001–2019
Öl/Leinwand, Karton, Holz
Installationsansicht:
Kunstmuseum Villa Zanders,
Bergisch Gladbach 2019

Thomas Bechinger
Watching Paint Dry
15.09.2018 - 19.01.2019
Thomas Bechinger
o.T., 2018
Acryl auf Nessel
80 x 71 cm
o.T., 2018
Acryl auf Nessel
80 x 71 cm

Ji In Park
Teufel wird nicht depressiv
17.05.2018 - 28.07.2018
Ji In Park
Dragonfly 1, 2017
Öl auf Nessel (Detail)
210 × 280 cm
Dragonfly 1, 2017
Öl auf Nessel (Detail)
210 × 280 cm

Stephan Baumkötter
Arbeiten auf Papier
09.09.2017 - 28.02.2018
Stephan Baumkötters Bilder, Gemälde sind im Grunde Zeichnungen, erarbeitet, entstanden mit dem breiten Strich der Oil Paint Sticks – seine Zeichnungen mit den etwas dünneren Pastellstiften. Die jüngsten Arbeiten auf Papier schweben in und zwischen den Welten Malerei und Zeichnung.
Es erscheint ein Katalog.
Stephan Baumkötter
o.T., 2016
Pastell auf Papier
32 x 24 cm
Es erscheint ein Katalog.
Stephan Baumkötter
o.T., 2016
Pastell auf Papier
32 x 24 cm

Norbert Prangenberg
Ausgewählte Werke
09.09.2016 - 08.04.2017
Norbert Prangenberg
Bild 2003 (Kopfblume)
Wasserfarbe und Pastell auf Leinwand
150 x 140 cm
Bild 2003 (Kopfblume)
Wasserfarbe und Pastell auf Leinwand
150 x 140 cm

Antonio Calderara
11.09.2015 - 27.02.2016
Antonio Calderara
Signora in giallo, 1951
Öl auf Holz
18 x 14 cm
Signora in giallo, 1951
Öl auf Holz
18 x 14 cm

Leo Kornbrust zum 85sten mit Christiane Möbus, Norbert Prangenberg, James Reineking, Alf Schuler.
In den Raum - 5 Skulpturen / 5 Zeichnungen
01.09.2014 - 30.04.2015
Leo Kornbrust
Stehende, bewegte Säule, 1963
Bronze
H: 170 cm
Stehende, bewegte Säule, 1963
Bronze
H: 170 cm

Marcia Hafif
13.09.2013 - 26.04.2014
Abbildung:
Marcia Hafif
Pencil on Paper, October 29, 1975
65 x 102 cm
(1 : 1 Detail)
Marcia Hafif begann 1971 ihr großes malerisches und konzeptuelles Lebenswerk, das "Inventory". Die ersten Werkgruppen dafür wurden in den 70ern mehrfach bei Sonnabend in New York und Paris ausgestellt. 1990 gab es einen ersten großen Überblick "From the Inventory, Marcia Hafif" im P.S.1., New York. Drei Werkgruppen sind in den 80ern und 90ern in München entstanden und wurden von uns hier gezeigt. Immer wieder war Hafif auch Kuratorin und Wortführerin für grundsätzliche Malerei. Ihre Texte wie Beginning Again im Artforum 1978 und Getting on with Painting in Art in America 1981 waren für viele wegweisend und auch der landläufig gewordene Begriff des "Radical Painting" geht auf eine 1984 von Thomas Krens ihr anvertraute Ausstellung zurück. Wir freuen uns besonders, jetzt ein großes wichtiges Blatt aus der allerersten Werkgruppe "Pencil on Paper" von 1975, neben anderen Arbeiten, zeigen zu können.
Marcia Hafif
Pencil on Paper, October 29, 1975
65 x 102 cm
(1 : 1 Detail)
Marcia Hafif begann 1971 ihr großes malerisches und konzeptuelles Lebenswerk, das "Inventory". Die ersten Werkgruppen dafür wurden in den 70ern mehrfach bei Sonnabend in New York und Paris ausgestellt. 1990 gab es einen ersten großen Überblick "From the Inventory, Marcia Hafif" im P.S.1., New York. Drei Werkgruppen sind in den 80ern und 90ern in München entstanden und wurden von uns hier gezeigt. Immer wieder war Hafif auch Kuratorin und Wortführerin für grundsätzliche Malerei. Ihre Texte wie Beginning Again im Artforum 1978 und Getting on with Painting in Art in America 1981 waren für viele wegweisend und auch der landläufig gewordene Begriff des "Radical Painting" geht auf eine 1984 von Thomas Krens ihr anvertraute Ausstellung zurück. Wir freuen uns besonders, jetzt ein großes wichtiges Blatt aus der allerersten Werkgruppe "Pencil on Paper" von 1975, neben anderen Arbeiten, zeigen zu können.

Ji In Park
lachen weinen malen
14.09.2012 - 15.12.2012
Ji In Park, o.T., 2009,
Öl auf Nessel, 540 x 300 cm
35 Jahre besteht nun die Galerie – kein richtiges Jubiläum, aber ein rechter Generationenabstand. Gelegenheit, dies anhand einer Ausstellung zu reflektieren.
Ji In Park ist 1980 in Seoul geboren, da war die Galerie gerade 2, der Galerist 29 Jahre alt. 2004 kam Park nach München an die Kunstakademie zu Jerry Zeniuk, der selbst 1974, 29-jährig, erstmals in Deutschland ausstellte. 2009 schloss Park 29-jährig bei ihm das Studium als Meisterschüler ab. Jetzt, mit 32, hatte er eben im Kunstverein Recklinghausen seine erste Institutions-Ausstellung "ich lache, wenn ich male".
Schauen wir uns die Geschichte der Malerei an, ist es faszinierend, wie, fast gesetzmäßig, im Takt der Generationen, sich Veränderungen, man mag sie "Innovation" nennen, ausgehend von dem Vorhergehenden, vollziehen. Im Grunde aber das Hauptanliegen, die Malerei, für die Maler zumindest, gleichbleibt.
Wir empfehlen, auch zu diesem Thema, sehr die große Ausstellung von Jerry Zeniuk in der Staatsgalerie Moderner Kunst, im Glaspalast Augsburg.
Öl auf Nessel, 540 x 300 cm
35 Jahre besteht nun die Galerie – kein richtiges Jubiläum, aber ein rechter Generationenabstand. Gelegenheit, dies anhand einer Ausstellung zu reflektieren.
Ji In Park ist 1980 in Seoul geboren, da war die Galerie gerade 2, der Galerist 29 Jahre alt. 2004 kam Park nach München an die Kunstakademie zu Jerry Zeniuk, der selbst 1974, 29-jährig, erstmals in Deutschland ausstellte. 2009 schloss Park 29-jährig bei ihm das Studium als Meisterschüler ab. Jetzt, mit 32, hatte er eben im Kunstverein Recklinghausen seine erste Institutions-Ausstellung "ich lache, wenn ich male".
Schauen wir uns die Geschichte der Malerei an, ist es faszinierend, wie, fast gesetzmäßig, im Takt der Generationen, sich Veränderungen, man mag sie "Innovation" nennen, ausgehend von dem Vorhergehenden, vollziehen. Im Grunde aber das Hauptanliegen, die Malerei, für die Maler zumindest, gleichbleibt.
Wir empfehlen, auch zu diesem Thema, sehr die große Ausstellung von Jerry Zeniuk in der Staatsgalerie Moderner Kunst, im Glaspalast Augsburg.

Release the Beast
James Reineking
09.09.2011 - 29.01.2012
James Reineking, „Slided I”, 1983/2011 Stahl, 80 x 80 x 0,6 cm